1×9/10 gir med Shimano og AbsoluteBlack

Jeg viser  hvordan jeg bygget om fra 3×9 Shimano gir til 1×9 gir ved hjelp av tannhjul fra Absoluteblack  Når jeg vokste opp gjaldt det å ha flest mulig gir. Det var stor stas å gå fra 18 til 21 og videre til hele 27 gir! I det siste har det blitt mer om mer populært med færre gir. På de dyrere syklene er det nå vanlig å ha 2×10 eller 2×11 gir eller et minimalistisk 1×10(11) opplegg. Hva er fordelen med dette? Jo, man får en sykkel som er lettere og krever mindre vedlikehold. Dessuten får man bedre klaring i krankpartiet slik at gjørme og snø ikke vil sette seg fast like lett som på en sykkel med krankgir og flere drev. Ulempen er åpenbar: man får færre gir, men etter å ha tenkt over hvordan jeg bruker girene kommer det neppe til å være et stort savn. Jeg bruker det midtre tannhjulet 90% av tiden så savnet av de 2 andre kommer til å bli minimalt.

Jeg har tenkt på å droppe krankgiret lenge, men utsatte det fordi jeg trodde det innebar komplett ombygging til 10-delt system. Altså ny frikrans, kjede, krank, girvelger og girskifter. Det var ikke en investering jeg helt var klar for. Gleden var derfor stor da jeg fikk tips (Takk, John!) om at jeg kunne nøye meg med å kjøpe nytt tannhjul fra AbsoluteBlack. Etter kort omtenkningstid slo jeg til og pakken var på vei.

Siden jeg for det meste var fornøyd med å bruke det midtre tannhjulet på min 3-delte XT krank valgte jeg å gå for et helt likt tannhjul på mitt nye opplegg, nemlig 32 tenner. Produsenten tilbyr imidlertid  30, 32, 34, 36 eller 38 tenner, så det er mulig å finne et tannhjul som passer de fleste bruksmønster.

Jeg vil starte med følgende oppsett:

  • kjede: 10 delt Ultegra
  • frikrans: 9 delt Deore 11-32
  • girhendel: XT 9 delt
  • girskifter: XTR 9 delt

 

sykkel-8

Her er den nye tannjhulet montert på krankarmen

Hvorfor ikke bare bruke det gamle tannhjulet da? Jo, det har seg slik at krankgiret fungerer som en slags kjedefører. Når det fjernes risikerer man at kjedet hopper av. Det nye tannhjulet har større tenner  og holder dermed bedre på kjedet uten at man trenger å bruke kjedefører. Dessuten er det hele 21 gram lettere ;). Tannhjulet er tilpasset 10-delt gir og produsenten anbefaler derfor å bruke 10-delt kjede selv med 9-delt krans, så det ble en liten vektbesparelse der også.

sykkel_old:new3

Netto vektbesparelse er på ca 500gram når man tar med alt som fjernes

sykkel_old:new

Færre komponenter gir god klaring og et rent oppsett

sykkel-12

Ferdig!

Av verkøy trenger man kun torx- og umbraconøkler samt kjedekutter. Så dette er noe man lett kan gjøre hjemme. Den største utfordringen er å finne rett lengde på kjedet. Produsentens anvisning viste seg å være litt kort, så her må man prøve seg litt frem.

Jeg må også si meg fornøyd med produsenten Absoluteblack. Delene ble sendt samme dag som bestillt og de hadde uoppfordret satt pakkeprisen til 20£ slik at pakken kom akkurat under momsgrensen.

En liten oversikt over kostnadene:

Komponenter: drev og bolter €62,89 EUR
Frakt €13,40 EUR
Totalt €76,29 EUR
Totalt i kroner 635,- NOK

Da er alt klart for en prøvetur imorgen! Skal oppdatere denne posten med mine erfaringer etterhvert som jeg får testet dette skikkelig. Stor takk til Joakim hos Bergen Sykkelservice for lån av lokalet og kyndig veiledning underveis.

Update: Jeg har nå brukt dette oppsettet i et år og er fremdeles godt fornøyd. Det har derfor blitt med til min nye sykkel også, men nå i en 1×10 versjon (samme krankhjul, men nytt frikrans og gir)

2014-10-12 11.13.12