Veiledning i bildekritikk

Nå som fotokamera har blitt allemansseie er det flere og flere som ønsker å dele sine mesterverk med verden. Noen oppsøker også grupper for bildekritikk på sosiale media i håp om å få hjelp til å bli bedre. Konstruktiv kritikk er et fantastisk hjelpemiddel for en fotograf som ønsker å utvikle seg. Dessverre er nivået i slike kritikkgrupper ofte ganske lavt. Det skyldes både de som legger ut bildene og de som prøver å gi kritikk. I dette innlegget vil jeg gi noen tips som kan forbedre nivået på diskusjonen. Dette innlegget er dedikert alle som ønsker å få bedre kommentarer på bildene sine enn “Dette var sykt fint asså <3”

Hvorfor bildekritikk?

Når man legger mye arbeid i et bilde kan det være vanskelig å distansere seg fra verket og gi en subjektiv vurdering. Det blir rett og slett vanskelig å se på bildet med nye øyne og finne eventuelle feil og ting som kan forbedres. En nybegynner vil heller ikke ha kunnskapene til å vite hvordan bildet kunne gjøres bedre. Da er det utrolig nyttig å vise bildet frem til andre, gjerne mer erfarne folk og spør etter deres mening. Når de ser på det med friske øyne vil de kanskje legge merke til ting du ikke tenkte over og foreslå hvordan bildet kunne bli enda bedre. Det er ikke nødvendigvis meningen at du skal bli enig i kritikken. Men det er alltid nyttig å ta det innover seg og iallfall prøve å forstå andres synspunkter. Kanskje setter det i gang en kreativ prosess som hjelper deg å bli enda bedre?

Hvilke bilder kan brukes?

“Dette er noe dritt som jeg har rasket sammen”, “Er egentlig misfornøyd, men jeg legger det ut likevel”, “Vet at det er dårlig, men hva synes dere?” Kjenner du igjen dette? Hvis du er skikkelig misfornøyd, vet at bildet er dårlig og har egentlig ikke lagt så mye jobb idet – hvorfor skal du legge det ut for kritikk? Folk blir ikke akkurat motivert til å kommentere et slikt bilde. Vis respekt for dine bilder og for andres tid!

Kritikken skal være en arena for å lære nye ting og utvikle seg kreativt.  Så ta med bilder du ønsker å lære mer om. Eller bilder du er usikker på, men som likevel har en kvalitet som gjør de severdig.

Enkelte bilder er ferdig rett fra kamera, andre bilder har vært omstendelig bearbeidet i programmer for bildebehandling. I bildekritikken er det sluttresultatet, ikke innsatsen som bedømmes. Men fortell gjerne i beskrivelsen hva du har gjort med bildet ditt. Det gir et bedre utgangspunkt for kritikken å vite om bildet er rett fra kamera eller om det har blitt manipulert i Photoshop. Det er spesielt interessant om du har manipulert bildet, dvs fjernet eller lagt til elementer.

Hvordan få best mulig kritikk?

Ikke start med intetsigende spørsmål som: “Tanker? Ris/Ros? Meninger? Bruk noen minutter på å skrive litt om bildet og kanskje om hva du er fornøyd/misfornøyd med.  Skriv også om bakgrunnen for bildet. Er det en spesiell teknikk du prøver på? Prøver du å formidle en stemning eller følelse? Skal bilde illustrere en hendelse?

Det er en gammel regel som sier at for å få et godt svar må man stille et godt spørsmål. Det gjelder i stor grad her også. Spør du etter Ris/Ros så risikerer du å få mange diffuse tilbakemeldinger som egentlig ikke gir deg så mye nytte. At 19 stykker skriver “fint bilde” i kommentarfeltet og 143 liker bildet ditt kan være fint for selvtilliten, men vil det egentlig hjelpe deg å bli bedre? Bruk heller litt tid på å formulere et spørsmål. Det vil engasjere seeren og gi deg den tilbakemeldingen du er ute etter.

Hva ønsker du å bli bedre på? Det er alltid noen som har peiling. Sliter du med å få motiver i fokus så spør gjerne om hvordan du kan bruke autofokus bedre. Er du usikker på om fargene i bildet er bra, så spør om det. Er du usikker om HDR bildet ditt ser troverdig ut, så ta det gjerne med i beskrivelsen.

Eksemplevis:

“Jeg prøver å lage et bilde som skal gi inntrykk av lykke og glede. Har laget dette, men synes ikke budskapet kommer godt nok frem. Er det noe annet jeg kan gjøre?” 

“Jeg var på reise i Thailand og prøvde å vise de ekstreme forskjellene på fattig og rik der borte. Kommer det frem i dette bildet?”

“Jeg tok bilde av en bil i fart for å vise bevegelse, men bildet jeg endte opp med er veldig uskarpt. Finnes det gode teknikker for dette? 

Vær grei mot de som kommenterer. Det er selvsagt lov å være uenig, men aldri avvisende. Takk alle for deres tilbakemeldinger og ha en vennlig tone. Da vil de fortsette å kommentere dine bilder i fremtiden og hjelpe deg videre. Er du frekk i tonen vil folk neppe få lyst til å kommentere bildene dine igjen.

For den som kritiserer

Det mest opplagte først: Ikke alle som legger ut bilder er interessert i å bli kritisert! Uønsket kritikk kan fort bli oppfattet negativt, så for å spare nerver og tid bare kritiser de som har bedt om det.

Husk at alle har vært begynnere engang og at alle uansett nivå er stolt av sine verk. Å komme med spydige kommentarer eller ubegrunnet kritikk tjener intet formål. Selv om du synes at et bilde er skikkelig dårlig må du være høflig og konstruktiv i tilbakemeldingen. Eller la være å kommentere i det hele tatt.

Aldri kritiser modellen eller motivet som er avbildet.  Det er en veldig enkel, men også veldig viktig regel som mange glemmer. Husk at det er bildet og ikke det som er avbildet som skal kritiseres. Det er helt uinteressant om du synes at modellen er fin, tykk, tynn eller stygg. Er det et kattebilde og du synes at katter er teite så er det en tilbakemelding du bør holde for deg selv. Det samme gjelder også spesielle teknikker. Hvis det er noen som legger ut et HDR bilde og lurer på hvordan det kan gjøres bedre, så er det helt unødvendig at du forteller vedkommende at HDR er stygt.

Det er alltid fint å starte med noe positivt, men det er ikke nødvendig å smøre tykt på. Det er heller ikke behov for å unnskylde seg meg  uttalelser av typen ” jeg er ikke så god selv altså”. Man trenger ikke nødvendigvis å være bedre selv for å uttale seg, så lenge man er konstruktiv og saklig.

Fremgangsmåte

Man starter naturligvis med å svare på det som autor spør etter. Hvis eieren av bildet ikke har bedt om svar på noe spesielt annet en råd om å bli bedre kan man gi en mer generell tilbakemelding. For mange nybegynnere kan dette være et problem. De ønsker rett og slett hjelp med alt, og ikke bare en spesifikk ting. Jeg pleier da å følge denne huskelisten for å gi en generell bildekritikk:

1. Tekniske kvaliteter:
Start med å bedømme bildet etter tekniske kvaliteter. Er bildet i fokus? Er det mye sjenerende bildestøy? Er eksponeringen god? Er hvitbalansen riktig?

Hvis alt dette er i orden er det ikke nødvendig å si så mye om dette. Merk at enkelte bilder faktisk ser bedre ut når de er bevist feileksponert eller ute av fokus, så her må det tekniske selvsagt sees på i kontekst med det kreative.

Ser du noen klare tekniske feil er det veldig fint om du også foreslår en løsning. Hvis et bilde har veldig mye støy kan du f.eks si  “Her var det mye støy. Hvilken ISO brukte du? For å unngå støy må du bruke lavest mulig ISO”.

2. Etterbehandling.
God etterbehandling kan gi alle bilder et solid kvalitetsløft. Her ser jeg etter følgende: Har bildet god kontrast og fargemetning?  Gir bildet et naturlig inntrykk eller ser det veldig etterbehandlet ut? Ser man spor etter bildemanipuleringen eller andre tegn på dårlig etterbehandling? Har fotografen brukt bildeeffekter som ikke gjør bildet bedre, men derimot gir et dårligere uttrykk?

3. Fargebruk
Hvordan er fargene i bildet? Passer valgt fargepalett til stemningen/motivet? Er fargene for sterke/blasse? Ser det naturlig ut? Er det et bilde som gjør seg best i farger eller sort-hvitt?

4. Komposisjon og utsnitt
Ta en vurdering av komposisjonen. Burde motivet vært plassert annerledes i bildeflaten? Eksempelvis vil midtstilte objekter gi bilder som fremstår som veldig balansert, men også kjedelig. Burde objektet heller plasseres mot en av sidene? Ta gjerne utgangspunkt i kjente regler for komposisjon som gyllent snitt og 3-dels regelen. Men husk at disse på ingen måte er en fasit.

Hvordan er valgt utsnitt? Enkelte motiver passer best i loddrett format, andre vil kanskje kle panorama (16:9) bedre. Skulle bildet vært beskåret annerledes?

5. Budskap
Har fotografen klart å formidle et visst budskap eller stemning? Fortell gjerne hvilke assosiasjoner du får når du ser bildet. Det er alltid interessant å høre hvordan ens bilder blir tolket.

Er bildet severdig? Selv om du synes at katten/ungen din er søt så er det ikke sikkert det er like interessant for alle oss andre. Har bildet en kvalitet som gjør det interessant for de som ikke har tilknytning til motivet? Her må man være forsiktig med uttalelsene slik at fotografen som gjerne har et nært forhold til motivet ikke blir såret. Man kan gjerne fortelle vedkommende at det er et fint bilde som vil gjøre seg godt i familiealbumet, men er gjerne ikke så interessant for de utenfor familien fordi bildet mangler fotografiske kvaliteter som gjør det severdig.

Tilpass kritikken etter mottakeren

Det jeg beskriver ovenfor er ikke en oppskrift som nødvendigvis skal følges slavisk. Prøv å se an fotografen og tilpass kritikken deretter. Er det en nybegynner pleier jeg å være oppmuntrende og gi noen generelle råd om hvordan den type bilder kan bli bedre. Nybegynnere har også mer behov for hjelp med det tekniske, så jeg slenger inn noen tekniske råd også. De mer øvede derimot trenger sjeldnere råd om tekniske ting. Så da kan jeg gå rett på de små detaljene i bildet og være pirkete.

Husk  å begrunne all din kritikk. Det er det som gjør den konstruktiv og gir nytteverdi. Det er begrunnelsene som gjør dette til en lærerik prosess! 

En liten oppsummering:

–  Spør etter konkrete råd for å få best mulig  hjelp. Da vil du få råd som kan hjelpe deg å bli bedre istedenfor generelle tips

– Vær ærlig, men høflig og konstruktiv. Husk at det kan være de samme folkene som senere skal kommentere dine bilder

– Takk folk for kommentarene selv om du ikke er enig. Skriv gjerne hvorfor du ikke er enig, bare husk å være saklig

Lykke til!

Er du interessert i bildediskusjon ansikt til ansikt er du velkommen på våre møter i Bergen Kameraklubb.