08
2013Mørkerommets mysterier del 2: Valg av kamera
I mitt forrige innlegg i denne serien snakket jeg om mørkerom. Denne gangen skal jeg ta for meg valg av kamera og film.
Kamera
Valg av kamera er avhengig av mange faktorer. Blant annen hvilken type fotograf man er og økonomiske begrensninger. Dette innlegget er ikke ment som en fasit, men som et pekepinn på hva som finnes av filmkamera på markedet. Jeg har bevisst valgt å gå for de rimelige alternativene i hver klasse, da dette er ment som en veiledning for noen som vurderer å prøve seg som filmfotograf.
Kompakt
Det er enkle kamera som har et minimum av innstillinger og en enkel søker. Søkeren er bare et kikkehull uten noe kobling til objektivet. Det er derfor ikke mulig å se om objektet faktisk er i fokus. Man har lite kontroll over eksponeringen og må overlate alt til kameraautomatikk og flaks. Det er bare å glemme alt det tekniske og slippe kreativiteten løs. Resultatene kan ofte være ganske uforutsigbare, men det er nettop denne spennende uforutsigbarheten som tiltaler mange filmfotografer. Dessuten vil slike kamera være tilnærmet gratis. Her er noen eksempler:
Husk at selv om kameraet er simpelt så er det fortsatt kapabelt til å ta flotte bilder. Begrensningen sitter som regel hos fotografen og ikke i kamera. Et eksempel på dette er den noe kontroversielle fotografen Terry Richardson som har brukt kompaktkamera i sitt arbeid med de største stjernene og merkene.
Rammesøker
Rammesøkere har en mekanisme der søkeren er koblet sammen med objektivet. Når man endrer fokusavstanden på objektivet vil bildet i søkeren endre seg og bli skarpt. På den måten kan man fokusere nøyaktig i motsetning til kompaktkamera der søkeren ikke har noe kobling til objektivet. De finnes flere typer rammesøkere både med faste og utskiftbare objektiver. Rammesøkere som regel mer kontroll over eksponeringen enn kompaktkamera. Det vanligste er blenderautomatikk eller helmanuell operasjon. Det mest kjente rammesøkerkamera er Leica. De lager kamera av yppreste kvalitet noe som selvsagt er gjenspeilet i prisen. Det finnes heldigvis langt rimeligere merker.
Har man lyst å prøve seg som en av det mest kjente Leica fotografene Cartier-Bresson men ikke vil punge ut flere tusen for en Leica III kan en sovjetisk kopi i form av Zorkii-4 være løsningen (se bildet øverst i posten). Det finnes også mange andre rammesøkere fra merker som Nikon, Canon og Yashica bare for å nevne noen.
Speilrefleks
Dette er typen kamera som gir full kontroll over eksponeringen og dybdeskarpheten. På en speilrefleks ser man gjennom objektivet og ser derfor akkurat det samme som blir fanget på film. De sikrer både nøyaktig fokusering og kontroll over dybdeskarpheten.
Det finnes et hav av forskjellige speilreflekser på markedet. Så det skal være enkelt å finne en som passer til ens egen smak og lommebok. Jeg har valgt ut noen favoritter fra 80-tallet. Felles for de er kompakt størrelse og god optisk kvalitet. På den tiden kom også de fleste kamera med innebygget lysmåler. Kamera som har lysmåler er ofte utstyrt med halvautomatiske programm som blender eller lukkerprioritet. Hvis kamera har blenderpriotert auto trenger man bare å velge blender på objektivet så finner kamera en passende lukkertid. Det kan være en hendig funksjon.
Kjøpe brukt
På Finn.no er det et stort utvalg av kamera til en rimelig penge. Både fra kjente og mindre kjente merker. De mindre kjente merkene som f.eks Chinon, Practika eller Miranda er ofte svært rimelige. De er ofte fullt kapable kamera, men blir ofte oversett fordi merkene er så ukjent. Hvis du ser et kamera som virker intressant er det bare å google det for å finne ut av hva du har med å gjøre. Sider som camerapedia er flotte oppslagsverk over det meste av kamera som har blitt publisert. Sjekk også Ebay for pris på tilsvarende kamera. Ofte vet ikke selgeren den reelle verdien på objektet og prisen blir fastsatt nærmest tilfeldig.
Det er viktig å huske på at et kamera er et avansert stykke mekanikk. Mye kan gå galt i løpet av 30 års levetid og deler kan bli slitt. De beste er derfor å kunne inspisere kamera for salg. Kjøper du fra en fotobutikk som f.eks Antonio Stasi, er du sikker på at kamera du kjøper er i ordentlig tilstand. Denne ekstra forsikringen får man ikke på internett, så her må man vurdere om den økonomiske risikoen er verdt besparelsen.
Ting å se etter når du kjøper brukt:
- Fokusering. Fokuseringsringen på objektivet skal rotere jevnt og uten for mye motstand. Hvis det er en rammesøker eller speilrefleks kan du se i søkeren mens du fokuserer for å se om bildet faktisk endrer seg og blir skarpt.
- Filmfremtrekk. Åpne baklokket og trekk opp fremtrekket. Se at opptrekkspolen beveger seg.
- Lukker. Hvis kamera er i dårlig stand kan speilet eller lukkeren henge seg opp. Det gjelder spesielt lengre lukkertider (<1/15). Sett kamera på lang lukkertid, f.eks 1/15 sekund og se at lukkeren åpnes og lukkes som den skal. Sjekk samtlige lukkertider. Se videoen under
Se gjerne bildene i denne gruppen på Flickr for inspirasjon tll handleturen 🙂
Lykke til!