Reparasjon av retrosykkel fra 1982 – Motobecane Velover VX60

I dette innlegget skal jeg skrive om hvordan jeg fikset opp en litt rar sykkel fra 1982.

Noe av det jeg liker best er å fikse gamle ting. Ta ting fra hverandre, pusse, sparkle, male, gnikke. Vekke gamle ting til livet igjen.

Jeg hadde lenge lyst på en eldre landeveissykkel i stål, gjerne av et fornemt italiensk merke som Colnago. Sammen med en passende Campagnolo gruppe skulle det bli en stilig og rask sykkel. Men som ellers i livet er det ikke alltid ting går som planlagt. Plutselig er det et annet prosjekt som dukket opp. En venn av meg skulle flytte og han hadde en gammel sykkel som ikke fikk plass på flyttelasset. Han spurte om jeg var interessert i å overta prosjektet. Siden jeg ikke klarer å si nei til gammelt skrot spennende prosjekter tok jeg sykkelen med meg hjem.

Sånn så den ut når jeg fikk den. “Good from far, but far from good”

En fransk Apache?

Sykkelen må jo sies å være litt rar. Det er ikke akkurat den elegante raceren jeg hadde sett for meg. Men det er jo nettop det rare som gjør den så interessant. Den moderne terrengsykkelen som vi kjenner den i dag eksisterte ikke i 1982 når denne sykkelen ble laget. BMX derimot var allerede en stor greie, noe som må ha vært til stor inspirasjon for designet. Men dette er ingen sykkel som er bygget for fart og store hopp. Her skulle det også være praktisk med heldekkende skjermer og bagasjebrett både foran og bak. Komforten skulle også være på høyde med det beste fra de franske bilmerkene. Produsenten har derfor slengt på en bakdemper, som jeg mistenker stammer fra en moped av samme merke. Framme er det derimot en stiv gaffel. En ganske rar kombinasjon sett med dagens øyne, men noe som virket fornuftig i 1982.

Shimano Digital-6

Girvelger fra Shimano er utstyrt med LCD skjerm som viser valgt gir. Tenk hvor tøft dette må ha vært i 1982! Men det som først fanget min oppmerksomhet når jeg først så denne skapningen er hjulene. Disse er støpt i bronsefarget kompositt  med integrerte bremsetromler. De er selvsagt blytunge, men hvem bryr seg når det er så utrolig tøft!

Originale Hutchinson dekk fra 1982! Tøffere bronse felger får du bare på Lancia Stratos!

Alt i alt er sykkelen er veldig interessant i historisk perspektiv. Den er både supermoderne og gammeldags på samme tid. Det som også var tiltalende at den var komplett med originale felger og dekk. Klart jeg måtte fikse den!

Navn: MOTOBECANE  “VELOVER”

Produksjonsår: 1982

Modelnavn :  VX60

Gir: Shimano 6 gir med LCD skjerm

Vekt : 19,6 kg

Annonsen fra 1982

Slik ble den fremstilt i annonsen fra 1982

Patina eller lakkering?

Vel hjemme begynte arbeidet med å gi sykkelen skikkelig rengjøring og vurdere teknisk tilstand. Etterhvert som tykke lag av støv og skitt ble vasket vekk fikk jeg også et bedre inntrykk av sykkelens tilstand. Da begynte optimismen og begeistringen sakte erstattes av anger og bekymring. Stålrammen viste seg å være ganske oppskrapet med dype rustne sår. De tynne rørene i bagasjebrettene og bakre triangel var spesielt utsatt. Det var ikke så ille at man måtte finne frem sveiseapparatet, men samtidig ille nok til å overses. Her måtte jeg ta stilling til å beholde gammel patina og gå for en slags rat look eller sette i gang full restaurering. Her skulle det kanskje være fornuftig å gi seg og finne seg et annet prosjekt, men man kan ikke la fornuften seire hver gang.

Det hadde utvilsomt vært kult med original lakk og klistremerker. Noen skraper her og der hadde ikke vært så farlig – sykkel er tross alt en bruksgjenstand. Skrapene vitner om et langt og kjekt liv. Men her var det så mange sår og skraper at det ikke hadde vært mulig å stoppe rusten og fikse skrapene uten at sykkelen hadde fremstått som et lappeteppe av reparasjoner. Valget falt derfor på full restaurering.

Demontering

Nå var det ingen vei tilbake og hele sykkelen skulle tas fra hverandre for å pusses opp. En vanlig sykkel består av en ramme og en gaffel. Siden denne sykkelen har demper bak ble det to rammer og gaffel. I tillegg var det to bagasjebrett og tilhørende stag. Så mange deler som måtte pusses ned og lakkeres igjen. Først måtte alt av gamle klistremerker bli skrapt vekk. Deretter ble rusten slipt ned og behandlet med kjemisk rustfjerner. Så var det flere runder med metallsparkel og sliping for å få rammen helt glatt. For å unngå rust på innsiden ble alle hule rør behandlet med rikelige mengder linolje. Deretter ble alt grunnet med flere lag rustbeskyttende primer.

Jeg brukte spraylakk fra Biltema til lakkering. Denne ble våtslipt og dekket med 2 lag klarlakk over. Før klarlakken ble det lagt på nye klistermerker. Disse fant jeg hos Bicycle Stickers. De hadde ikke helt like dekaler, men jeg fant noe annet fra Motobecane som jeg synes passet bra. Når jeg først tillot meg å avvike fra originalen valgte jeg også å gå for en annen farge på bokstavene. Disse ble i bronse for å stå i stil med felgene.

Jakten på reservedeler

Som nevnt er denne sykkelen både gammeldags og moderne på samme tid. Det som definitivt hører til den første kategorien er kranken. Krankarmene er festet til akslingen ved hjelp av stålkiler (cotter pins). Disse må bankes på plass og sikres med en mutter. Det gikk relativt greit å banke de ut (etter å ha sett et par Youtube videoer om emnet). Kranklagrene var heldigvis i en standard størrelse som er lett å få tak i. Kilene får man kjøpt på nett. Men så viser det seg at den gamle akslingen er bøyd. Da er det bare å kjøpe ny vel? Jada, akslingene finnes på nett. Men det er hundrevis av forskjellige typer og ingen ligner helt på den typen jeg har. Heldigvis fant jeg en spansk nettbutikk med en veldig behjelpelig eier. Etter litt veiledning fikk jeg bestilt passende aksling og fikk sendt den til Norge. Etter det jeg forstår er det litt forskjell på de nye og de gamle delene. Det skyldes hovedsakelig endring i produksjonsmetoder. Det kan derfor være lurt å enten bytte alt til nye deler, eller prøve å få tak i originale deler. Det siste har som sagt vist seg å være vanskelig da det finnes utrolig mange slike akslinger i forskjellige dimensjoner.

Ferdig!

Hva har jeg lært?
  • Vurder tilstanden nøye før du setter i gang reparasjon. Ikke start på noe som aldri kan bli 100%.
  • Fiks det mekaniske før du går løs på det estetiske. Vil alt la seg reparere? Finnes reservedeler?
  • Det kan by på problemer å kombinere gamle og nye deler i et drivverk.
  • Internett er fantastisk og du finner det meste, men noen ganger er det på fransk.
  • Det vil ta minst dobbelt så langt tid og koste dobbelt så mye som du tror.