Konsertfotografering i Johanneskirken

Noen erfaringer med fotografering av konsert i mørke kirkelokaler.

I begynnelsen av sommeren fikk jeg forespørsel om å ta bilder for Bergen Kammerorkester som skulle ha konsert i Johanneskirken. Det har vist seg å bli et spennende oppdrag. Til tross for sin imponerende størrelse og ditto takhøyde er Johanneskirken, som kirker flest, ganske dunkelt belyst. Fotografering i mørke omgivelser er synonymt med laaange lukkertider og gjerne kamera på stativ. Kanskje bruker man også blits for å lyse opp motivet. Men under en konsert er det sjeldent aktuelt med verken stativ eller blits. Det gjelder også i de fleste kirker. Så her må man jobbe med håndholdt kamera og bruke det lyset som er tilgjengelig. I tillegg må man bruke korte lukkertider for å fryse bevegelsene til musikere og dirigenten. Det er i slike tilfeller man virkelig ser poenget med et godt kamera og objektiv.

For å finne ut hvilken lukkertid jeg skulle bruke måtte jeg rett og slett eksperimentere litt i begynnelsen av konserten. Jeg endte til slutt på mellom 1/250 og 1/125. Det var den lengste lukkertiden jeg kunne ha før motivet ble uskarpt. Her kunne man ha jukset litt og bare tatt bilder når musikere tar seg en liten pause. Men da hadde man potensielt gått glipp av mange gode motiv.

En annen utfordring var den ujevne belysningen. Det kom sterkt sollys fra store vinduer, men kirken er stor og lyset fra lampene er betydelig svakere enn dagslyset på utsiden. Det ble derfor veldig stor forskjell mellom de opplyste partiene og de mørke delene av kirkerommet. Når denne forskjellen blir veldig stor sliter kameraet med å fange detaljene i både høylys og skygger. Da må man velge mellom enten detaljer i høylys og helt svarte skygger, eller detaljer i skygger og helt utbrente (hvite) høylys. Dette spennet mellom det lyse og det mørke kalles for dynamisk omfang. Våre øyne evner å se et større dynamisk omfang enn et kamera klarer.

Men så lenge man fotograferer i rå-format klarer man å hente inn litt i redigeringen slik at bildene blir mer tro mot det vi ser med øyne. Her er et eksempel på redigering av en rå-fil. Jeg undereksponerte bevisst for å bevare detaljene i vinduene. Bildet ble derfor alt for mørkt i de mørke partiene. I etterbehandlingen “løftet” jeg skyggene for å gjøre de mørke partiene lysere igjen. På denne måten beholdt jeg detaljer i både i høylys og skygge.

Et annet viktig aspekt med både fotografering i kirke og på konsert er å være diskre. Man må prøve å finne de beste utsnittene uten å være i veien for gjestene eller tiltrekke for mye oppmerksomhet. Det gjelder å bevege seg stille og for all del ikke ha på noen lydeffekter på fotoapparatet. I tillegg bruker jeg elektronisk lukker slik at kameraet er helt lydløst også under opptak.

Bildene er tatt med Fujifilm X-T3 og Xf56 f1.2 WR og XF23 f1.4 WR

Et utvalg av bilder fra konserten.