Speilrefleks – en døende rase?

Foto: www.camerasize.com

«Speilrefleks» – det er mange gode grunner til at dette ordet klinger godt i fotografenes ører. Kameraer med speil har nemlig lenge stått for det ypperste av teknologi og vært et selvskrevent verktøy for viderekomne amatører og proffer.

Teknologien står imidlertid ikke stille og vi har i løpet av de siste årene observert en stadig fremgang av digitale systemkamera uten dette beryktede speilet. Tiden virker dermed moden for en refleksjon om speilet har en fortjent en plass i fremtidens kameraer. Hvis du går med planer om å kjøpe deg et avansert kamera i nær fremtid bør du lese dette…

Før vi går løs på våre fremtidsvisjoner må vi kaste et blikk i fortiden for å se hvordan speilet har blitt endel av de beste kameraene.

En refleksjon over fortiden

Da de første speilrefleksene dukket opp i etterkrigstiden var markedet dominert av kamera med eksterne søkere. Det var enten simple optiske søkere av typen «kikkhull» eller mer avanserte rammesøkere som kunne brukes til å fokusere på riktig avstand. Siden søkeren og objektivet var på en viss avstand fra hverandre medførte det problemer med nøyaktig komponering av bilder og ingen mulighet til å se effekten av valgt dybdeskarphet. Oppfinnere av speilrefleks løste dette problemet ved hjelp av en prisme og et speil.

Speilet kommer raskt til synet når man tar av objektivet på et speilrefleks. .

Speilet kommer raskt til synet når man tar av objektivet på et speilrefleks. Foto: WikiCommons Nlgfx (Own work), CC-ShareAlike

Ved hjelp av speilet ser man direkte gjennom objektivet når man ser  i søkeren. Det betyr at fotografen betrakter nøyaktig det samme utsnittet som blir foreviget på minnebrikken. Det gjør komponeringen av bildene og fokuseringen mye mer nøyaktig og forutsigbar. Dessuten kan man se effekten av dybdeskarphet direkte i søkeren. Når man skal ta bildet vippes speilet opp slik at filmen, eller bildesensoren kan bli eksponert for lyset.

Disse nyvinningene førte til at kameraer av speilreflekstypen ble stadig mer poppulære og har blitt dominerende på markedet fra 70-tallet og frem til idag.

På slutten av 80-tallet fikk speilrefleksene enda en fordel, nemlig rask autofokus. For mange profesjonelle fotografer er fokushastighet en avgjørende faktor slik at denne egenskapen alene har lenge vært en grunn til å beholde speilrefleks som sitt foretrukne verktøy.

Hva som er de viktigste funksjonene i et kamera er selvsagt veldig objektivt. Noen fotografer valgte vekk speilrefleks fordi de ønsket kompakt størrelse og lav vekt.

Frem til ikke så lenge hadde man et enkelt valg: hvis man ønsket et kompakt kamera og kunne leve med sakte fokusering valgte man speilløst, hvis rask autofokus og nøyaktig komponering hadde topp prioritet valgte man et kamera med speil.

Speilløs revolusjon

De siste årenes utvikling har vist at dette kompromisset kan snart være modent for historiebøkene. Rask fremgang i elektroniske søkere og nyutviklet fokuseringsteknologi har gjort det mulig å lage speilløse kamera som kan gi meget rask fokusering og et klart søkerbilde som bør tilfredsstille de mest kresne. Blant markedsledere kan man nevne Fujifilm og Olympus som kun har speiløse kamera i sin modellrekke. Disse leverer veldig bra bildekvalitet i kompakt og robust pakke.

Samsung NX1 - Speiløs fokuseringsmester med hele med 205 fasdetekteringspunkter og 153 kryssensorer .

Samsung NX1 – Speiløs fokuseringsmester med hele med 205 fasdetekteringspunkter og 153 kryssensorer . Foto: Produsent

En av høstens viktigste speiløse utfordrere er nyheten Samsung NX 1 kan skryte av lynrask autofokus og skuddtakt på 10 bilder i sekundet. Det er prestasjoner i klasse med de dyreste speilrefleksene i proffmarkedet. Meget imponerende for et kamera i en mye lavere prisklasse og et bevis på at lynrask fokusering er ikke lenger forbeholdt kostbare profesjonelle speilreflekskamera.

Fordeler med speilløse kamera

De største fordelene er:

  • Fraværet av speil og pentaprisme har gjort det mulig å lage kamerahus som er lette og kompakte.
  • Det-du-ser-er-det-du-får! Det man ser i søkeren er nøyaktig det man får registrert på bildebrikken. Man ser altså det ferdige bildet før bildet er tatt. Det gjør det enklere å få perfekte eksponeringer på første forsøk. Det er bare å justere innstillingene til bildet man ser i søkeren er perfekt. De som liker sort-hvitt fotografering  kan for eksempel stille inn søkeren til å vise verden i sort-hvitt. Dèt er det ingen speilrefleks kamera som kan!
  • Den elektroniske søkeren er et høytoppløst display som kan vise all mulig nyttig informasjon. Manuell fokusering blir eksempelvis betydelig forenklet ved hjelp “fokus peaking” teknologien som går ut på at områder i fokus blir markert i søkeren. Veldig kjekt hvis man skal bruke manuelle objektiver

Hvorfor skal du da velge et stort og klumpete speilrefleks når du istedet kan kjøpe et mindre og lettere speiløst kamera som leverer like bra kvalitet?

Speilrefleksens fordeler: Mye lenger batterilevetid og enn så lenge fortsatt den raskeste autofokusen (selv om nyheter som Sony A9 har gjort forskjellene minimale). Derfor vil profesjonelle sportsfotografer fortsatt holde på å speilrefleksene sine en stund til.

Sony A7 vs Cannon 5D Mark II .

Størrelsessammenligning Sony A7 vs Cannon 5D Mark II Foto: camerasize.com

Rask utvikling og spennende fremtid

Størrelsen på bildesensoren har lenge vært speilrefleksenes store fordel. Denne fordelen har imidlertid blitt eliminert når Sony lanserte sin serie med kompakte speiløse kamera med fullformat sensor. Først Rx1 med fastobjektiv og deretter A7 serien med utskiftbar optikk. A7 serien presser virkelig grensene for hvor kompakt et avansert fullformat kamera kan være og er på mange måter et pekepinn på hva fremtiden kan bringe.

På noen år har bordet snudd. De speilløse kameraene har på alvor vist at de kan konkurrere med de beste speilrefleksene. Ironisk nok har lavere pris blitt en av speilrefleksens fordeler. Et speilrefleks av innstegsmodell er billigere enn et godt speilløst kamera på grunn av den ekstra kostnaden av elektronisk søker. Men historien har gang på gang vist at komponenter blir stadig rimeligere. Det kan derfor ikke være lenge til vi får speilløse kamera med utskiftbar optikk også i nedre prisklasser.

Speilrefleks – en forsvinnende rase ?

Trass i den speiløse fremgangen er det nok for tidlig å utnevne speilrefleks til en forsvinnende rase. En av de største fordelene til speilrefleksene ligger nemlig ikke kameraets tekniske egenskaper, men i det store økosystemet som er utviklet rundt de etablerte merkene som Canon, Nikon og Pentax. Først og fremst handler det om et stort antall objektiver som er utviklet for disse systemene. Helt siden speirefleks ble den dominerende kameratypen en gang på 70-tallet har det kommet enorme mengder med optikk på markedet. Utvalget er derfor veldig stort og variert, både i pris og egenskaper. De langt yngre speiløse utforderere har fortsatt en del “hull” i utvalget, men det kommer nye objektiver på markedet hele tiden, så det er bare spørsmål om tid før de speilløse systemene fremstår som et komplett alternativ, også for de mest krevende brukere.

Et annet stort ankepunkt til speilløse kamera er forholdsvis kort batteritid forårsaket av krevende energiforbruker i form av elektronisk søker. Men med tanke på hvor fort utviklingen av batterier går kan det også anses som en overkommelig hindring i nærmeste fremtid.

Det må nevnes at disse ulempene gjelder de mest krevende brukere med spesifikke krav til fotoutstyr. For den jevne fotoamatør som vil ta steget fra kompaktkamera og “bare ta bedre bilder” vil et speiløst system absolutt være noe verdt å sjekke ut!

Vi er utvilsomt vitner til et dogmeskifte i kameraverdenen og det blir meget spennende å følge med på utviklingen fremover.

Fortsatt ikke overbevist? Hør på Kai i digitalrev 🙂